Wees uniek!

Zo tof, Bedrijvige Vrouwen (dé netwerkorganisatie voor ruim 1700 vrouwelijke ondernemers in Amsterdam. Ze netwerken met als doel, onszelf, maar ook elkaar te verbinden en te versterken in vakvrouwschap en business.) vroeg mij om 3 zakelijke tips die ik heb voor andere bedrijvige vrouwen. Vandaag tip 1: Wees uniek!

"Chiara Spruit helpt jou de wereld jouw mooiste kant te zien. Ze winkelt met jou in je eigen kledingkast. Hoe duurzaam! Ze kijkt samen met jou of je kleding weergeeft wie je bent en wil zijn. Haar bedrijf heet Indiaan in je kast. Chiara geeft een tip hoe je jezelf als ondernemer kunt onderscheiden."

Chiara: “Zolang ik me kan herinneren ben ik gefascineerd door kleding en wat het met iemand doet. Het zat er al vroeg in. Ik struinde als meisje met mijn moeder stoffenmarkten af om onze eigen kleding te maken. Sieraden en lipstick hoorden erbij. Mijn oma was een rolmodel met een fantastische eigen stijl met kleurrijke creaties, prints en grote zonnebrillen.”

uniek zijn

Er kwam een moment in mijn leven dat ik ervan overtuigd was dat ik zelfstandig ondernemer wilde worden. Ik wilde heel graag mensen gaan adviseren En dat dat advies geven te maken moest hebben met kleding wist ik ook zeker. De style coach was geboren!

Toen ik mijn ideeën op papier ging zetten vormde zich een heus bedrijfsplan. Bij het puntje marketing aangekomen, wist ik dat ik niet de eerste zou zijn die dit doet. En zo moest ik me over de vraag buigen waarom vrouwen voor mij zouden kiezen? Ik weet dat iedereen uniek is als mens. Dus als ik mijn eigen uniek zijn zou kunnen implementeren in mijn bedrijf, zou er geen tweede style coach zijn die werkt zoals ik.

Ik ben toen heel goed gaan kijken naar wie ik ben. Hoe ik in het leven sta. Hoe ik zelf aan mijn kleding kom. Hoe ik er dagelijks uit zie. En ik ben gaan kijken wat ik mijn klanten wil meegeven, zodat het unieke in mensen naar boven wordt gehaald (ipv onderdeel te worden van de grijze massa).

Tijdens mijn coaching sessies ga ik echt uit van mijn klant, haar persoonlijkheid en haar identiteit, van wat zij nu in haar kast heeft liggen of hangen. Als we samen haar kast doorlopen, creëren we outfits waar zij zich goed bij voelt. Dat staat bij mij centraal en niet het aanschaffen van nieuwe kleding of de laatste mode.

Het unieke van mijzelf en het richten op het unieke van mijn klanten maakt mijn concept Indiaan in je kast.

chiara’s tip

Mijn tip voor iedere ondernemer: Om je te onderscheiden als ondernemer moet je uitgaan van iets dat heel dicht bij jou staat. Er is geen betere marketing dan authentieke marketing. Als je dat weet te implementeren in jouw bedrijf heb je een streepje voor op de rest. Het maakt je bedrijf uniek, want er zal geen tweede zijn zoals jij!"

Foto: Bedrijvige vrouwen