Kleding draag je voor jezelf
Ik las laatst de volgende vragen: Wie ben jij zonder je gezin, je vrienden, je collega’s of wie ook om je heen?
Wat eet jij als alles evenveel vitaminen of calorieën bevat?
Wat doe jij voor werk als alle banen je dezelfde voldoening/hetzelfde salaris geven?
Wat doe jij voor vrijwilligerswerk als er geen oorlog, klimaatcrisis of onrechtvaardigheid zou bestaan?
Waar woon jij als alle huizen hetzelfde kosten?
En ik voeg er aan toe: Wat trek jij aan als niemand je ziet?
Wat ik hoor tijdens mijn kastsessies
Deze zinnen doen iets met mij omdat ik tijdens kastsessies vaak te horen krijg dat kleding niet wordt gedragen omdat anderen er iets van vinden. Ik merk dat mijn klanten kleding niet dragen, omdat ze denken dat hun kleding niet meer van deze tijd is. Ik luister naar mijn klanten die me vertellen dat ze bepaalde kleding wel mooi vinden, maar niet aandoen omdat ze er ooit een nare opmerking over kregen.
Maar wat alsof je doet dat niemand je ziet? Als je gaat dragen wat lekker zit, en wat jij te gek vindt? Dat je weet dat je nooit rekening hoeft te houden met extra/te weinig kilo’s, want je rockt die kleding. En of je baas je outfit nou wel of niet werk appropiate vindt, je rockt die kleding. Hoe oud je ook bent, je rockt die kleding.
Hoe kleed ik me aan?
Ik hou met niemand of niks rekening als ik een outfit uitkies. Niet met mijn gezin, familie of vrienden. Niet met de mode, de trends of wat voor handen is in de winkels of bladen. Niet met mijn lijf, mijn leeftijd, mijn verhoudingen en niet met mijn kleurpalet.
Ik draag al jaren oma jurken met kindergympen die mijn taille en mijn borsten verhullen (die er best mogen zijn). Ik draag altijd lipstick, ook naar de supermarkt of op de camping. Ik mix en match en moet vaak om mezelf lachen als ik zie waar ik op uit kom qua outfit. Ik heb zoveel plezier met het samenstellen van mijn outfits en dat is het enige wat ik ECHT belangrijk vind. Plus dat ik er mijn leven mee kan leiden zoals ik dat wil. Kortom, ik draag wat me gelukkig maakt, en ja soms is het easy on the eye voor mijn omgeving en soms ook niet. En dat heb ik me eigen moeten maken en veel mee moeten oefenen.
wat levert het op?
Het geeft vrijheid om je zo te kleden. Het geeft je rust. Het geeft je creativiteit, alles mag en kan. En het levert je headspace op.
Ik weet hoeveel tijd mensen kwijt zijn aan het twijfelen over een kledingstuk, een aankoop, een combinatie, een outfit voor een gelegenheid. Maar zeg nou zelf, het zijn maar kleren, het gaat om ZELFexpressie.
Wil je leren hoe je aan te kleden alleen voor jezelf? Neem gerust contact op!